Cine sunt eu?
Numele meu este Daniel Popa, am o soție minunată, doi băieți și o fetiță și lucrez în electronică în industria automotive din 2011.
De când mă știu mi-a făcut plăcere să fiu “în priză”, să găsesc întotdeauna ceva provocator cu care să-mi umplu timpul și să înțeleg cum funcționează lucrurile.
Îmi amintesc că pe la 10 ani am început să desfac ceasuri electronice de mână să văd “ce au înăuntru”.
Apoi am trecut la jucării cu acumulatori care nu mai funcționau și totul a culminat cu demontarea primului telefon mobil al tatălui meu la numai 3 luni după ce l-a achiziționat.
Din fericire am niște părinți deosebiți, care odată ce au văzut curiozitatea mea în aceasta direcție m-au indrumat spre un liceu de profil și apoi spre facultatea de Electronică și Telecomunicații din Timișoara.
În anul trei de facultate am făcut practica de vară în echipa hardware din departamentul ADAS la Continental Automotive.
Atunci am început să înțeleg ce presupune dezvoltarea și testarea unor produse din automotive.
După ce mi-am realizat licența tot în cadrul companiei și am finalizat facultatea, la nici 3 luni după ce am devenit inginer cu acte în regulă, team leader-ul (TL-ul) meu m-a provocat să încerc un rol nou, de Hardware Project Manager(HW PM).
Urma să înceapă un proiect nou de o complexitate redusă care spunea el ca mi s-ar potrivi foarte bine.
Am acceptat provocarea cu mult entuziasm, întotdeauna mi-a plăcut să organizez lucrurile și să interacționez cu oamenii, așa că m-am gândit că e cel mai potrivit rol pentru mine.
La momentul respectiv am fost atât de fericit și motivat că nu mi-a venit ideea să cer mai multe detalii despre acest rol înainte să accept.
Mă gândeam că nu e așa de complicat ce trebuie sa facă un HW PM…
De ce ofer servicii de training și consultanță în
Project Management?
Zoltan Vereș spune că: “Motivația care te pune în mișcare vine din durerea eșecului!” iar povestea mea confirmă 100% acest adevăr!
Era vara lui 2022, numai ce fusesem promovat ca Hardware Project Manager și urma să particip la prima ședință de start a primului proiect care mi-a fost alocat.
L-am întrebat pe mentorul meu dacă nu poate veni cu mine la ședința respectivă, ținând cont că e prima la care particip, mi-ar prinde bine să am alături pe cineva care a mai trecut prin așa ceva.
Dar n-a putut veni pentru că avea alte activități planificate în ziua respectivă așa că a rămas că merg singur din partea echipei hardware.
A venit ziua ședinței, am început dimineața la ora 8:30 și pentru fiecare interval orar erau deja stabilite anumite teme de discuție cu toată echipa de proiect.
A fost foarte interesant și util să îi cunosc pe PM-ii de pe celelalte discipline (Software, Mecanic, Algo, System test) mai ales că nu lucram toți în locația din Timișoara (trei colegi erau din Sibiu).
Până la prânz lucrurile au mers destul de bine, nu a fost nevoie să spun prea multe lucruri, mai mult am ascultat ce se discuta.
Era evident că ceilalți colegi nu erau ca mine la prima experiență și le era foarte simplu să clarifice fiecare subiect din agenda.
Când am ajuns la faza de planificare a activităților de pe proiect și fiecare reprezentant de disciplină lucra individual au început problemele pentru mine.
Nu aveam nici cea mai vagă idee cât ar dura fiecare activitate hardware în parte și cam de ce perioadă de timp aș avea nevoie pentru a finaliza toate activitățile.
Rețin și acum că la fiecare 5-10 minute ieșeam din sala să-l sun pe mentorul meu să-mi răspundă la întrebări:
La faza de layout cat timp sa estimez ?…
Dar pentru teste ?…
Și pentru finalizarea cerințelor ?…
Într-un final am reușit să ofer și eu niște estimări de timp, dar m-am simțit penibil să fiu pus în situația asta.
Parcă eram participant la show-ul Vrei să fii miliardar? și la fiecare întrebare alegeam răspunsul “ Sună un prieten”…
Așa ciudă mi-a fost că nu m-am pregătit cum trebuia pentru acea ședință.
Nu am știut în avans ce voi fi întrebat, ce fel de informații ar trebui să am colectate ca să le pot expune acolo la fiecare punct.
Dacă ar fi să sumarizez în trei cuvinte ce-a însemnat pentru mine acea ședință ar fi : dezamagire, umilință și ambiție.
Dezamăgire pentru că nu am știut cum să mă pregătesc mai bine și n-am fost pregătit corespunzător nici de colegi pentru acea ședință.
Umilință pentru felul în care m-am simțit atunci în sală între toți ceilalți colegi care știau ce au de făcut și au terminat imediat în comparație cu mine care fără telefon aș fi fost pierdut.
Și ambiție, pentru că eram hotărât ca NICIODATĂ să nu mai ajung în situația respectivă, mi-am promis că aceasta va fi ultima dată când voi fi prins într-o ipostază așa jenantă.
Privind acum în urma la anii care s-au scurs pot spune fericit că mi-am ținut promisiunea!
Far nu m-am mulțumit cu atât ci m-am hotărât să fac tot ce ține de mine ca niciunul din colegii mei care vor începe în acest rol să nu mai treacă prin așa ceva.
Și din fericire am reușit și acest lucru, am devenit mentor pentru toți colegii noi care veneau în echipă pe acest rol.
Am reușit să-i ajut să înțeleagă cum să se pregătească pentru astfel de situații și cum să coordoneze eficient proiectele astfel că fiecare dintre ei a reușit în 3-6 luni să ajungă autonom în acest rol, lucru pe care eu l-am reușit abia după un an și jumătate…
Pe măsură ce ghidam tot mai mulți colegi am descoperit că îmi place acest rol de mentor / trainer și din 2022 am hotărât să nu mă mai limitez doar la colegii cu care lucram în multinaționale ci să ajut și alți Project Manageri care au provocări să înțeleagă cum să facă lucrurile în mod corect și eficient în proiectele lor pentru a le finaliza cu succes.
Acesta e motivul pentru care ofer servicii de training și consultanță în Project Management, pentru că îmi doresc ca fiecare Project Manager să înțeleagă de ce, ce, cum și când trebuie să facă pentru ca proiectul pe care îl coordonează să fie finalizat cu succes și să nu aibă parte de experiențe similare cu cea pe care am avut-o eu la primul proiect!
Cum m-am transformat din angajatul care credea că procesul e “o birocrație inutilă” în persoana responsabilă de îmbunătățirea proceselor?
N-am înțeles la început rostul proceselor și procedurilor de lucru, mi se păreau o birocrație inutilă, nu prea le vedeam scopul, decat așa informativ, ca și cultură generală, și asta din două motive:
Nu aveam un proces bine definit pentru departamentul nostru.
Ne desprinsesem dintr-un departament mai mare și 90% din proceduri au fost luate cu “copy-paste” fără să stea cineva să se gândească dacă sunt relevante sau nu produselor noastre.
Așa s-a întâmplat că aveam tot felul de întrebări în chestionarele de review la care nimeni nu știa ce ar trebui să răspundă.
Nimeni nu a reușit să-mi explice pe înțelesul meu care e “faza” cu procesul
Consideram că procesul e ceva ce mă încurca în activitățile mele (cere multă documentație care nu e neaparat necesara). Iar dacă încerc să merg pe “scurtături” mai mult ca sigur voi fi “prins” la review.
Nu știam de unde a apărut acel proces, cine l-a ”inventat” și dacă se poate sau nu schimba.
Toate aceste concepții greșite s-au schimbat din ziua în care mentorul meu a devenit responsabil pe coordonarea actualizărilor din procesul HW în locația noastră.
Țin și acum minte prima sedinta pe care a organizat-o cu noi legată de Proces, în care ne-a spus ceva de genul:
“Procesul nu e ceva inutil, nu e gândit ca să ne faca munca mai dificila !
El trebuie să reprezinte metoda optimă prin care putem ajunge de la niște cerințe de client la un produs final într-un timp cât mai scurt fără să sacrificăm calitatea produsului.
Dacă acum conținutul procesului nu e bine gândit sau explicat, ține de noi să-l ajustăm și actualizăm în așa fel încât să ne facă viața mai ușoară și mai eficientă.”
Toate miturile pe care le-am avut legate de proces au fost spulberate și pentru prima dată am realizat că EU POT SCHIMBA PROCESUL, EU POT SĂ-L ÎMBUNĂTĂȚESC!
De-atunci, PROCESUL a devenit a doua mea iubire (dupa rolul de HW PM).
De fiecare dată când găseam ceva neclar / inutil menționat în proces, îmi notam și veneam cu propunerea de a modifica/scoate partea respectivă.
Probabil de-atunci m-am virusat pe viață cu virusul “îmbunătățirii continue”.
Oricând vedeam o metodă mai bună de a face ceva eram nerăbdător să o împărtășesc cu colegii și să o adăugăm la proces.
Implicarea în acele activități mi-a dat o satisfacție deosebită, pentru că îmbunătățirea adusă îmi făcea nu doar mie viața mai ușoară ci și tuturor colegilor mei care fac activitatea respectivă.
Doi ani mai târziu am ajuns eu cel care coordona activitatea pe procesul HW din locație și îi motiva pe colegi să vină cu cele mai bune și îndrăznețe idei pentru a ne simplifica munca!
Rezultatul a fost că aproximativ 70% din conținutul procesului Hardware fost scris / îmbunătățit de echipa pe care am condus-o din Timișoara și a fost folosit în toate celelalte locații din Europa și SUA.
Procesul m-a învățat să structurez informațiile, să urmăresc tipologii de acțiuni/activități, și să privesc lucrurile în ansamblu.
Am ales să ofer servicii de consultanță și training în implementarea proceselor și procedurilor de lucru pentru că am înțeles valoarea și puterea lor și știu că ele sunt absolut necesare pentru firmele mici și mijlocii din România care își doresc să crească exponențial!
VALORI
Pasiune
fac cu pasiune fiecare lucru legat de business și interacțiunea cu clienții pentru că efectiv mă încarcă fiecare om care-mi confirmă că l-a ajutat ce i-am spus / explicat pentru a ajunge la rezultatul dorit.
Onestitate
nu vreau să vând gogoși, dacă consider că nu te pot ajuta o spun direct, fără să încerc să te fac să cumperi ceva ce în final nu te ajută.
Pragmatism
îmi plac cifrele și rezultatele concrete, vreau să lucrez cu clienții și să-i ajut să ajungă la rezultate, nu doar să încasez niște plăți după ședințele pe care le avem.
Ajutor Real
vreau să-i învăț pe oameni să “prindă pește” nu să “facă abonament la mine să le vând pește zilnic, și mă gândesc cu bucurie și satisfacție că fiecare om pe care-l ajuti va influența în mod pozitiv nu doar viața lui ci și a colegilor și a familie lui.
Perseverență
sunt “încăpățânat în sensul bun al cuvântului”, sunt foarte rare situațiile în care mă dau bătut când îmi dă ceva de furcă, pentru că sunt convins că întotdeauna există soluții, ține doar de noi cât de mult vrem să le căutăm / găsim.
Perfecționare
continuă
mă gândesc foarte des ce aș putea îmbunătății, cum pot face lucrurile mai eficient, cu mai puțin efort și-mi încurajez toți clienții să aibă o preocupare constantă pentru îmbunătățirea și educarea continuă..
Mindset
constructiv
Cred în puterea feedback-ului și îl apreciez, fie că este solicitat sau nesolicitat. Solicit constant feedback și ofer feedback ori de câte ori observ ceva care merge bine sau ar putea fi îmbunătățit
VIZIUNE
MISIUNE
Ce spun clienții despre mine?
Vrei să mă cunoști mai bine și să vezi dacă te pot ajuta?
Programează-te la o ședință de consultanță gratuită de 30 de minute!
Vei avea ocazia să-mi împărtășești provocările și obiectivele tale și să înțelegi care sunt metodele și modurile în care
lucrez cu clienții mei și dacă te pot ajuta sau nu să-ți depășești provocările din managementul proiectelor sau
implementarea proceselor și procedurilor din firma ta.